Ads Café Mr.Jungle

Sunday, June 10, 2012

វិស័យ​ស្ថាបត្យកម្ម​ខ្មែរ​នា​សម័យ​បុរេប្រវត្តិសាស្ត្រ​

រូបភាព http://www.facebook.com/LaMoFoto

តាមរយៈ​របកគំហើញ​ខាង​បុរាណវិទ្យា​បុរេប្រវត្តិសាស្ត្រ គួបផ្សំ​ទៅនឹង​ការវិភាគ​នៃ​កំណត់ហេតុ​ចិន​នា​សម័យ​ប្រវត្តិសាស្ត្រ យើង​បានដឹង​អំពី​វិសាលភាព​នៃ​ទឹកដី​ខ្មែរ​នា​ដើម​ស​.​វ​ទី​១ ​នៃ​គ​.​ស និង​កម្រិតវប្បធម៌​ដ៏​រុងរឿង​របស់​ជនជាតិខ្មែ​រ​នៅលើ​ជ្រោយ​ឥណ្ឌូ​-​ចិន យើង​នេះ​។​



ហើយ​ដោយសារ​យោងតាម​ទិន្នន័យ​វិទ្យាសាស្ត្រ​ទាំងនោះ ដែល​បុព្វការី​ជន​ខ្មែរ បាន​បន្សល់ទុក​ពាសពេញ​ទូទាំង​ភូមិភាគ​នេះ ជាពិសេស​នៅ​ប្រទេស​លាវ​/​ឡាវ វៀតណាម​កណ្តាល និង​ត្បូង និង​ប្រទេស​ថៃ​បច្ចុប្បន្ន យើង​អាច​បញ្ជាក់បាន​ថា ស្ថិតក្នុង​អម្បូរ​មន​-​ខ្មែរ ដូច​តា​ខ្មែរ​នា​សម័យមុន​ការបង្កើត​រដ្ឋ​ហ្វូ​-​ណន (​នគរ​ភ្នំ​) បាន​ស្គាល់​វិស័យ​ស្ថាបត្យកម្ម​ប្រចាំ​ជាតិ​របស់ខ្លួន​រួចទៅហើយ​។​
ផែនទី​នៃ​អំបូរ​មន​-​ខ្មែរ នៅក្នុង​ភូមិភាគ​អាស៊ីអាគ្នេយ៍ និង​ការធ្វើដំណើរ​ចេញពី​ប្រទេស​ចិន ចេញពី​អំបូរ​ថៃ​-​វៀត ចាប់តាំងពី​ស​.​វ​ទី ១៣


ជារួម នៅ​ប្រទេស​កម្ពុជា​សព្វថ្ងៃ ក៏​ដូច​នៅលើ​ទឹកដី​កំណើត​របស់​ពូជសាសន៍​ខ្មែរ​ដែរ មុន​ការ​លេចធ្លោ​ឡើង​នូវ​ប្រាង្គ​ប្រាសាទ និង​ទីក្រុង​បែប​ឥណ្ឌា ឬ​អ៊ឺ​រុ​ប វិស័យ​ស្ថាបត្យកម្ម​នា​សម័យ​បុរេប្រវត្តិសាស្ត្រ ត្រូវ​ចែកចេញជា​ពីរ​ប្រភេទ​ធំៗ គឺ​ថ្ម និង ឈើ​។​ ស្ថាបត្យកម្ម​ថ្ម មានដូចជា ថ្ម​ធម្មជាតិ ដែល​គេ​បញ្ឈរ (menhir) សម្រាប់​សម្គាល់ថា ជាទី​សក្ការៈបូជា ដែលមាន​លក្ខណៈ​ស័ក្តិសិទ្ធិ ព្រមទាំង​ថ្ម​ដេក (dolmen) ដូចជា​នៅ​ភាគ​ខាងជើង​នៃ​ប្រទេស​លាវ​បច្ចុប្បន្ន ដែល​តាមពិតទៅ​គឺ​គេ​ដាក់​គងលើគ្នា (​មួយ​ផ្ទាំង​នៅ​ពីលើ និង​ពីរ​ទៀត​នៅ​ខាងក្រោម​ជា​ទម្រ​) ដើម្បី​បញ្ចុះសព​។ ទន្ទឹមនឹងនេះ យើង​ក៏បាន​ឃើញ​ដែរ​នូវ​រណ្តៅ​កប់​សព ដែល​គេ​បាន​ចោះ​ក្នុង​ថ្ម និង​វត្ត​មាននៃ​ក្តា​មឈូស​ថ្ម និង​ឈើ ដូច​ករណី​ក្តារ​មឈូស​នៅ​ស៊ុន​ឡុ​ក (​កម្ពុជា​ក្រោម​) និង​ក្តារ​មឈូស​នៅ​ខេត្ត​កញ្ជ​នៈ​បុរី (​ប្រទេស​សៀម​)​។ 



ប្រភេទ​ស្ថាបត្យកម្ម​ទី​២ គឺ​ផ្ទះសម្បែង និង​ភូមិ​រាង​មូល ឬ​ដែលមាន​រាង​ជា​ពងក្រពើ ដែលជា​ទីប្រជុំជន ឬ​ទីក្រុង​បុរាណ ធ្វើ​អំពី​ដី​លើក ហើយ​មាន​គូរ​ទឹក​ហ៊ុំព័ទ្ធ​ជុំវិញ ដែល​លោក​ភី​លិ​ប ហ្គ្រោ​លី​យេ បាន​ឲ្យ​ឈ្មោះថា វប្បធម៌​ភូមិ​មូល​នៅ​មេមត់​។​ ដូចនេះ យើង​អាច​យល់បាន​ថា ក្នុងសម័យ​បុរេប្រវត្តិសាស្ត្រ យ៉ាងហោចណាស់​ក៏​ចាប់តាំងពី ១៥០០​ឆ្នាំ មុន​គ​.​ស ពោលគឺ​ក្នុងដំណាក់កាល​បុព្វបុរស​ខ្មែរ បាន​ចេះ​ប្រើ​ផ្ទាំង​ថ្ម​ធម្មជាតិ​ធំៗ ដើម្បី​ធ្វើជា​និមិត្តសញ្ញា​ផ្សេងៗ និង​ដើម្បី​មូលហេតុ​ជំនឿ​សាសនា​។ ហើយ​ទន្ទឹមនឹងនេះ ពួកគេ​ក៏​ចេះ​យក​ថ្ម​ធម្មជាតិ​ទាំងនោះ មក​កែច្នៃ​ប្រឌិត​នូវ​សំណង់​ស្ថាបត្យកម្ម​ដំបូងបង្អស់​ដែរ​។ នៅទីនេះ យើង​ចង់​និយាយ​ដល់​ថ្ម​បញ្ឈរ និង​ដេក ដែលមាន​លក្ខណៈ​ជាស​កល ហើយ​ដែលជា​សម្មិទ្ធផល​ឲ្យ​ក្លាយទៅជា​របស់​មនុ​ស្សសុ​ទ្ធ​សាធ ខុសពី​ថ្ម​ធម្មជាតិ​ធំៗ និង​ពើង ឬ​ពយ ដែលជា​ថ្ម​ធម្មជាតិ តែ​ផ្នែក​ខាងលើ​លយ​ចន្លោះ​មួយ ល្មម​សមរម្យ​ធ្វើជា​ជំរក​។​​

ថ្ម​ដុល​ម៉ែន បែប​ធម្មជាតិ សម័យ​វប្បធម៌​មន​-​ខ្មែរ (​នៅ​ខេត្ត​ឧ​ត្ត​ន​ថា​នី ឯកសារ​នាយកដ្ឋាន​វិចិត្រសិល្បៈ​ថៃ​ )


ទោះ​នៅទីណា​ក៏ដោយ ក្នុង​ឧបទ្វីប​ឥណ្ឌូ​-​ចិន​យើង​នេះ សម្មិទ្ធផល​ទាំងនោះ គឺជា​សញ្ញាណ​សំណង់​ស្ថាបត្យកម្ម​ដំបូងបង្អស់​របស់ ជាតិខ្មែរ ដែល​បាន​រីកដុះដាល​កាល​មុន​ការសាងសង់​នូវ​ប្រាង្គ​ប្រាសាទ តាម​លំនាំ​ស្ថាបត្យកម្ម​ឥណ្ឌា ដើម្បី​ឧទ្ទិស​ដល់​លទ្ធិ​ព្រហ្មញ្ញសាសនា​មកពី​ឥណ្ឌា​នា​ដើម​សម័យ​ ប្រវត្តិសាស្ត្រ​។ ខាងលើនេះ ស​ឲ្យ​ឃើញថា សមត្ថភាព​សាងសង់​របស់​បុព្វការី​ជន​ខ្មែរ​នា​សម័យ​បុរេប្រវត្តិសាស្ត្រ មាន​កម្រិត​ខ្ពស់​រួចទៅហើយ ហើយ​នា​សម័យ​នោះ ពួកគេ​ក៏​ពិត​ជាមាន​ទំនាក់ទំនង​ផ្នែក​វប្បធម៌​ជាមួយនឹង​តំបន់​ផ្សេងៗ​ឯទៀត ក្នុង​ភូមិភាគ​អាស៊ីអាគ្នេយ៍​។ បើ​យើង​ពិនិត្យមើល​សំណង់​ស្ថាបត្យកម្ម​ទាំងនោះ ដែលមាន​លក្ខណៈ​សកល យើង​នឹង​ដឹងថា នៅ​ប្រទេស​អ៊ឺ​រុ​ប គេ​ឲ្យ​ឈ្មោះថា វប្បធម៌​ថ្ម (Culture megalithique)​។​​​

ផ្ទាំង​ថ្ម​ធម្មជាតិ និង​ពើង ជាទី​សក្ការៈ ហៅ​ខ្លាហោះ មាន​សិលាចារឹក Ka 726 និង ថ្មដា ឈ្មោះ​ថ្ម​កំរើក មាន​សិលាចារឹក Ka 725 ត្រង់ចំណុច​ថ្ម​បី​ដុំ ភ្នំ​ត្បែងមានជ័យ ខេត្តព្រះវិហារ (​ម​.​ត ២០១២)


សូម​រំលឹកថា មុន​ឆ្នាំ ១៩៨១ គ្មាន​ការសិក្សា​ស្រាវជ្រាវ​អំពី​វប្បធម៌​ថ្ម (Culture megalithique) ស៊ីជម្រៅ​​ណាមួយ​នៅ​ប្រទេស​កម្ពុជា​នៅឡើយ ទោះជា​គេ​ដឹងថា មូលដ្ឋានគ្រឹះ​នៃ​ប្រព័ន្ធ​គំនិត​ខ្មែរ គឺ​ស្ថិត​លើ​ជំនឿ​បែប​ជី​វច​ល​និយម ជាពិសេស ជំនឿ​លើ​ថ្ម​ធម្ម​ធម្មជាតិ ដូចជា​ការគោរព​បូជា​ថ្ម អ្នកតា ឬ​ភ្នំ​ជាដើម ដែល​ដំណាង​ឲ្យ​បុព្វការី​ជន (Cf. ម​.​ត្រា​ណេ​, ១៩៨១ ប្រភព​នៃ​វប្បធម៌​អារ្យធម៌ និង​ជំនឿ​ខ្មែរ​)​។​ បើ​និយាយ​ឲ្យ​ចំ​ទៅ មិនមែន​គេ​មិន​ទទួលស្គាល់​តួនាទី​យ៉ាងសំខាន់​នៃ​ជំនឿ​លើ​ថ្ម​របស់​ ជនជាតិខ្មែរ ដែលជា​ជនជាតិ​ចាស់​នោះទេ​។ កង្វះខាត​ផ្នែក​ទិន្នន័យ​បុរាណវិទ្យា​ចំពោះ​យើង​ប្រហែលជា​គេ​មិនបាន​ យកចិត្តទុកដាក់​លើ​ភូមិសាស្ត្រ​ជា​ប្រវត្តិសាស្ត្រ​របស់​ព្រះរាជាណាចក្រ​ កម្ពុជា​បុរាណ​របស់​ជនជាតិខ្មែរ ដែល​បាន​ផ្តល់កំណើត​ឲ្យ​ជនជាតិ​នេះ​។ ត្បិត​ទឹកដី​ទាំងនោះ​ត្រូវបាន​ផ្តាច់​បន្តិច​ម្តងៗ​ចេញពី​មាតុភូមិ​ខ្មែរ ចាប់តាំងពី​ស​.​វ​ទី ១៣-១៤ ដោយ​ការកកើតឡើង​នូវ​រដ្ឋ​លាវ និង​ថៃ​នៅលើ​សាកសព​នៃ​ភូមិសាស្ត្រ​ជា​ប្រវត្តិសាស្ត្រ​ចក្រភព​កម្ពុជទេស​។ បើ​ពិនិត្យ​ពី​សម័យមុន​ការ​លេចធ្លោ​រឿង​នៃ​រដ្ឋ​ទាំងពីរ​នេះ គេ​ពិតជា​យល់ឃើញថា ការមកដល់​នៃ​ជនជាតិ​អម្បូរ​ថៃ​-​លាវ ដែលមាន​ប្រភព​ចេញពី​ភូមិភាគ​ខាងត្បូង​នៃ​ប្រទេស​ចិន គឺជា​បញ្ហា​ថ្មីថ្មោង​ក្នុង​ប្រវត្តិសាស្ត្រ​នៃ​ភូមិភាគ​អាស៊ីអាគ្នេយ៍​យើង​ នេះ​។ គឺ​ប្រការ​នេះហើយ ដែល​ជម្រុញ​ឲ្យ​យើង​យល់ឃើញថា គេ​ត្រូវតែ​បញ្ចូល​រាល់​ទិន្នន័យ​បុរាណវិទ្យា​ពាក់ព័ន្ធ​នឹង​វប្បធម៌​ថ្ម ដែល​គេ​បាន​រកឃើញ​ក្នុងប្រទេស​ទាំងពីរ​ខាងលើនេះ ក្នុង​ខឿនវប្បធម៌​ខ្មែរ​បុរាណ មុន​ការបង្កើត​រដ្ឋ​ហ្វូ​-​ណន ឬ​រដ្ឋ​ខ្មែរ​ដំបូងបង្អស់​។​
ថ្ម​បញ្ឈរ​ដោយ​មនុស្ស បែប menhir នៅ​ភូមិភាគ​ខាងជើង​នៃ​ប្រទេស​ឡាវ (​រូបភាព​របស់ Giteau, M.)

អ្វីដែល​យើង​ទើប​លើក​យកមក​ជម្រាប​ខាងលើនេះ គឺ​នៅ​ធ្វើឡើង​ក្នុង​គំនិត​តែមួយ គឺ​ការជៀសវាង​ការបកស្រាយ​ទិន្នន័យ បុរាណវិទ្យា​ខុស​។ ការបកស្រាយ​របៀបនេះ ច្បាស់​ជា​នៅមាន​តាម​អត្ថបទ​មួយចំនួន ដែល​គេ​ចាត់ទុកថា សម្មិទ្ធផល​សង្គម​ទាំងនោះ គឺជា​សម្មិទ្ធផល​របស់​មនុស្ស​ចំណូល​ថ្មី​ក្នុង​តំបន់ ទោះបីជា​មានការ​បំភ្លឺ ឬ​ហាមប្រាម​របស់លោក ហ្ស​ក ស៊ឺ​ដេ​ស ក៏ដោយ (Cf. គាថា​ដើម​ក្នុង ឯកសារ Manuel d’Archeologie, Le Cambodge ឆ្នាំ​១៩៦៦ របស់​ហ្ស​ង់ ប​ស្សឺ​លី​យេ​)​។​ ម្យ៉ាងវិញទៀត បើតាម​ការសង្កេត​រប​ស់​យើង​ង ការគោរព​បូជា​ថ្ម បានបង្ហាញ​នូវ​និមិត្តរូប​ស៊ីជម្រៅ​របស់​ថ្ម​ធម្មជាតិ​ទាំងនោះ ដែលមាន​លក្ខណៈ​មិន​ខុសគ្នា​អំពី​ជំនឿ​នៅ​អ៊ឺរ៉ុប​ប៉ុន្មាន​ដែរ មុន​ការមកដល់​នៃ​គ្រិស្តសាសនា ដែលមាន​ប្រភព​ចេញពី​ប្រទេស​អ៊ីស្រាអែល តាមរយៈ​ប្រទេស​អ៊ីតាលី​។ តែ​ទោះជា​យ៉ាងណាក៏ដោយ ក៏​យើង​បានឃើញ​វប្បធម៌​លើ​ថ្ម​នៅ​ឥណ្ឌូ​-​ចិន​របស់​អម្បូរ​ខ្មែរ មាន​លក្ខណៈ​ផ្ទាល់​របស់​វា​ដែរ​។​ ដូចនេះ គេ​មិនអាច​សរសេរ​អំពី​វិស័យ​សិល្បៈ​ស្ថាបត្យកម្ម​របស់​ខ្មែរ ក្នុងដំណាក់កាល​ដំបូង ដោយ​មិន​ផ្អែកលើ​ទិន្នន័យ​បុរាណវិទ្យា ដែលជា​ស្នាដៃ​របស់​បុព្វបុរស​ខ្មែរ​ឡើយ​។ ត្រូវ​ជ្រាបថា សិល្បៈ​ស្ថាបត្យកម្ម គឺ​អ្វីៗ​ដែល​បាន​បង្កបង្កើត​ស្ថាបនា​ឡើង ដោយ​ការកែច្នៃ​ប្រឌិត​របស់​ម​នុស្ស ដែល​ប្រកបដោយ​គតិ និង​បញ្ញាញ្ញាណ ហើយ​តាម​ការតម្រូវ​ការប្រើប្រាស់​របស់​សង្គម ទោះបីជា​វត្ថុធាតុដើម​បាន​ពី​ធម្មជាតិ​ក្តី​។ 

ទីក្រុង​ព្រៃ​នៅ​ខេត្ត​ច័ន្ទ​បុរី សម្ម​ទ្ធិ​ផល​សង្គម សម័យ​បុរេប្រវត្តិសាស្ត្រ (​ឯកសារ​នាយកដ្ឋាន​វិចិត្រសិល្បៈ​ថៃ​) និង ទីក្រុង​ជា​ភូមិ​មូល​នៅ​ម្តុំ​វត្ត​ជើងឯក (​ឯកសារ​របស់លោក Bruguier)


ក្នុងន័យ​នេះហើយ ការមើលរំលង​នូវ​សំណង់​ស្ថាបត្យកម្ម សក្ការៈ​នា​សម័យ​បុរេប្រវត្តិសាស្ត្រ​ទាំងនោះ ដែល​បណ្តាលមកពី​ការផ្លាស់ប្តូរ​ទម្រង់ ឬ​ទំហំ​នៃ​ភូមិសាស្ត្រ​ជា​ប្រវត្តិសាស្ត្រ ឬ​ប្រព័ន្ធ​ជំនឿ​សាសនា របស់​អតីត​ព្រះរាជាណាចក្រ​កម្ពុជា​ត្រូវតែ​កែតម្រូវ​។ ការដែល​សំណង់​ស្ថាបត្យកម្ម មានការ​ប្រែប្រួល​លក្ខណៈ ដោយបាន​ឆ្លងកាត់​នូវ​ច្រើន​សម័យកាល តែ​ទោះជា​យ៉ាងណាក៏ដោយ សម្មិទ្ធផល​ទាំងនោះ គឺជា​តឹកតាង​វប្បធម៌​ដែល​យើង​មិនត្រូវ​បំភ្លេច​ក្នុងការ​ស្វែងយល់​អំពី​ អតីតកាល​របស់​មនុស្ស​ខ្មែរ​ដែរ​។ ខាងលើនេះ គឺជា​គុណបំណាច់​ដ៏​ធំធេង​របស់​និក្ខេបបទ​ថ្នាក់បណ្ឌិត​របស់​យើង​នៅ​ខាងលើ​។ ម្យ៉ាងវិញទៀត ត្រូវ​ជ្រាបថា វប្បធម៌​ថ្ម​សម័យ​បុរេប្រវត្តិសាស្ត្រ​ក៏​ជាប់​ពាក់ព័ន្ធ​ទៅនឹង​ការសាងសង់​ សំណង់​ថ្ម​ធំៗ​សម្រាប់​បញ្ចុះ​សាកសព​ដែរ ដែល​គេ​បាន​មើលរំលង​។​ ដូច​ទើប​ពោល សារសំខាន់​នៃ​ជំនឿ​លើ​ថ្ម បាន​បញ្ជាក់ថា ជំនឿ​នេះ​ត្រូវបាន​កកើតឡើង​នា​សម័យ​បុ​រេ​ប្រ​ត្តិ​សាស្ត្រ មុន​ឥណ្ឌូ​រូប​និ​យក​ម្ម ហើយ​មាន​លក្ខណៈ​ជាស​កល​។ មិនមែន​តែប៉ុណ្ណោះ​សោត ជំនឿ​បែប​ជីវ​ច​ល​នេះ បាន​បន្ត​រហូតដល់​ស​ព្វ​ថ្ងៃ ក្រោមរូបភាព​នៃ​ពិធី​កម្ម​ផ្សេងៗ ដូចជា​ការឡើង​ភ្នំ ចុះ​ភ្នំ ការគោរព​ថ្ម អ្នកតា ថ្ម​គ្រប់​ប្រភេទ​ដែល​គេ​ជឿថា មាន​បារមី​កាន់​។​

ការពន្យល់​គំនូសកាត់​ទទឹង​នៃ​ស្ថានីយ៍​បន្ទាយ​គូ ដោយ​លោក ធុ​យ ច័ន្ទ​ធឿន និង គំនូស​ភូមិ​គូ សារមន្ទីរ​ជាតិ​ភ្នំពេញ

ក្នុងការ​ស្រាវជ្រាវ​រប​ស់​យើង ក៏បាន​ឃើញ​ដែរ​នូវ​ថ្ម​សក្ការៈ​មួយចំនួន ដែល​បុព្វបុរស​ខ្មែរ​មិនបាន​ស្ថាបនា​ទេ ហើយ​ការ​គោរពបូជា​ត្រូវបាន​បន្តវេន​ពី​សម័យ​បុរេប្រវត្តិសាស្ត្រ​រហូតដល់​ បច្ចុប្បន្ន​ភាព ដូច​ករណី​ថ្ម​នៅលើ​ភ្នំ​ត្បែងមានជ័យ​ក្នុង​ខេត្តព្រះវិហារ​ជា​ឧទាហរណ៍​ ស្រាប់​។​
​ព្រោះ​ជា​ថ្ម​ធម្មជាតិ នៅតាម​ជំរៀល ឬ​លើ​ខ្នងភ្នំ ដូច​ករណី​ផ្ទាំង​ថ្មដា នៅ​ខេត្ត​ឧ​ដន​ថា​នី ប្រទេស​ថៃ​បច្ចុប្បន្ន​ជា​សក្ខីកម្ម​ស្រាប់ រមែងតែ​ទទួល​នូវ​ការ​គោរពបូជា​ជានិច្ចកាល​។ ទន្ទឹមនឹងនេះ យើង​ក៏បាន​ឃើញ​មាន​ផ្ទាំង​ថ្ម​ធម្មជាតិ​ខ្លះទៀត​ដែរ ដែល​ត្រូវបាន​កែច្នៃ​ដោយ​ទេពកោសល្យ​ខ្ពស់ ដើម្បី​ជាទីគោរព​សក្ការៈ ឬក៏​ដើម្បី​តំណាង​ឲ្យ​អង្គ​ប្រាណ​ដូនតា ដូច​ករណី​ផ្ទាំង​ថ្ម​ដេក និង​ថ្ម​បញ្ឈរ​នៅ​តំបន់​បាន​អាង នៅ​ភូមិភាគ​ខាងជើង​នៃ​ប្រទេស​លាវ (​ឡាវ​) បច្ចុប្បន្ន​ជា​តឹកតាង​រឹង​មួយ​ដោយ​ឥត​ប្រកែក​បាន​។ តែ​អ្វីដែល​យើង​កត់សំគាល់​នៅទីនេះ គឺ​ក្នុង​វប្បធម៌​មន​-​ខ្មែរ​នា​សម័យ​បុរេប្រវត្តិសាស្ត្រ ក៏​ដូច​បច្ចុប្បន្នភាព​ដែរ ជំនឿ​លើ​ថ្ម​ធម្មជាតិ និង ជំនឿ​លើ​ភ្នំ ដែលមាន​លក្ខណៈ​ជា​ជីវ​ច​ល​និយម នោះ​ជំនឿ​នេះ​បាន​បន្តវេន​ពី​អតីតកាល​ដ៏​យូរលង់ រហូតដល់​បច្ចុប្បន្នភាព ហើយ​ឧត្តមភាព​នៅ​ត្រូវបាន​ថែរក្សា​ដដែល​។ ហើយ​ការ​គោរពបូជា​នេះ ក៏​ដោយសារតែ​គេ​ជឿថា ថ្ម​ទាំងនោះ​មាន​បារមី​កាន់ ឬ​វត្ថុ​សក្តិ​សិទ្ធ ពោលគឺ ព្រលឹង ឬ​វិញ្ញាណ​បុព្វការី​ជន​សណ្ឋិត​នៅក្នុង​ថ្ម​ទាំងនោះ ធ្វើ​ឲ្យ​ថ្ម​ទាំងនោះ​ប្រកបដោយ​អច្ឆរិយ​ភាព ដោយ​ចេះ​ជួយសង្គ្រោះ​មនុស្ស​ឲ្យ​ផុតពី​ទុក្ខភ័យ​ទាំងឡាយ​។

ក្តារ​មឈូស​ឈើ​នៅ​ក​ញ្ច​នៈ​បុរី ថៃ​បច្ចុប្បន្ន​, ក្តា​មឈូស នា​សម័យ​ក្រោយ​អង្គរ របស់​ជនជាតិភាគតិច ស្អូច នៅ​ខេត្តកោះកុង (​ឯកសារ គង់ យុទ្ធនា ឥន្ទ្រ​ទេវី ២៥ មករា - ១០ កុម្ភៈ ២០០៣) និង ក្តាម​ឈូសឈើ ជនជាតិ​ខ្មែរលើ​នៅ​វៀតណាម​ខាងត្បូង (​ឯកសារ​បារាំង​)

វប្បធម៌​កប់​សព​ដោយ​ប្រើ​ពាង​ថ្ម (jarres monolithes) នៅ​តំបន់​ខ្ពង់រាប​សៀង​ឃួ​ង ភូមិភាគ​ខាងជើង​នៃ​ប្រទេស​លាវ (​ឡាវ​) បច្ចុប្បន្ន ជាពិសេស​ស្ថានីយ​កុង​ផាន ត្រូវបាន​ផ្សព្វផ្សាយ​តាំងពី​ឆ្នាំ​១៩៣៥ ដោយ​លោកស្រី កូ​ឡា​នី (Colani) តែ​ជា​អកុសល ពុំបាន​ទទួល​ការចាប់អារម្មណ៍​ពី​អ្នក​ប្រវត្តិវិទូ​ខ្មែរ​ជំនាន់​មុន ឥណ្ឌូ​រូបនីយកម្ម​។ ហើយ​ដោយសារតែ​គេ​មិនបាន​ផ្តោត​សំខាន់​លើ​បញ្ហា​នេះ វិស័យ​ស្ថាបត្យកម្ម​ខ្មែរ​នា​សម័យមុន​ឥណ្ឌា​មិន​ត្រូវបាន​បរិយាយ ឬ​និយាយ​ដល់​។ ការណ៍​នេះ ហាក់ដូចជា​បង្ហាញ​ឲ្យ​ឃើញ​កង្វះខាត​របស់​អ្នកស្រាវជ្រាវ​ខ្លះៗ​។​ មាន​លក្ខណៈ​ជាស​កល ករណី​ថ្ម​បញ្ឈរ និង​ដេក ដែល​សុទ្ធសឹងតែ​ជា​កត្តា​អាច​តំណាង​ឲ្យ​វិស័យ​ស្ថាបត្យកម្ម​ដំបូងបង្អស់​ របស់​មនុស្ស​ខ្មែរ តម្រូវ​ឲ្យ​យើង​អធិប្បាយ​អំពី​និមិត្ត​រូបភាព​មួយកម្រិត​ទៀត​។ សូម​រំលឹកថា នៅ​ប្រទេស​លាវ​/​ឡាវ ដែលជា​ទឹកដី​កំណើត​របស់​អម្បូរ​មន​-​ខ្មែរ ថ្ម​បញ្ឈរ​គឺ​តំណាង​ឲ្យ​លិង្គ​របស់​ភេទ​ប្រុស​ដែល​គេ​បញ្ឈរ ដើម្បី​ជាទីគោរព​សក្ការ​:​។ បង្គោល​ថ្ម​ទាំងនោះ​ត្រូវបាន​គេ​ចិត​ចេញពី​ស្រទាប់​ថ្មដា (mica-schiste)​។ រីឯ​ពាង​ថ្ម​ខ្លះ​សម្រាប់​បញ្ចុះសព​វិញ មាន​បណ្តោយ​រហូតដល់​៣​ម៉ែត្រ និង​កំពស់់​៣​ម៉ែត្រ​២០ តំណាង​យោនី ឬ​ផ្ទៃ​របស់​ស្ត្រី​ទៅវិញ​។ រីឯ​រណ្តៅ​បញ្ចុះសព​វិញ ដែល​គេ​ចោះ​លើ​ថ្ម ខ្លះ​មាន​ជម្រៅ​រហូតដល់​២​ម៉ែត្រ និង​បណ្តោយ​ប្រវែង ២​ម៉ែត្រ​១៥ ក៏មាន​អត្ថន័យ​ដូចគ្នា​។ ជា​ឧទាហរណ៍ : ដី ឬ​ព្រះធរណី​ត្រូវបាន​គេ​ចាត់ទុកថា ជា​ដៃ ឬ​ទ្វារមាស​សម្រាប់​ទទួល​សាកសព​កូន ហើយ​ដោយសារ​ហេតុផល​នេះ ទើប​គេ​កប់​សព​ក្នុង​ដី​សម្រាប់​ឲ្យ​ចាប់ជាតិ​ឡើងវិញ​ទៅ​អនាគត​។ នេះ​ជាការ​យល់ឃើញ​របស់​ពួកគេ ហើយ​រូបារម្មណ៍​នេះ នៅតែ​ស្ថិតក្នុង​ផ្នត់គំនិត​របស់​មនុស្ស​ខ្មែរ​ផងដែរ​។

គំនូរ​នៃ​ទម្រង់​ពាង​បញ្ចុះសព និង ពាង​ថ្ម​ដាក់​សព នៅ​លាវ (​ឯកសារ​បារាំង​)

ប្រការ​មួយទៀត​ដែល​គួរ​កត់ត្រា​ដែល គឺ​វត្តមាន​របស់​ថ្ម​ផ្តេក​មួយ (dolmen) នៅបាន​ណា​សែ​វ ប្រទេស​ឡាវ​/​លាវ ដែលមាន​លក្ខណៈ​ប្រហាក់ប្រហែល​និង​ថ្ម​ផ្តេក​នៅ​ប្រទេស​បារាំង ជាពិសេស​នៅ​ន័​រ​ម៉ុង​ឌី​។​ ដូនតា​ខ្មែរ​នា​សម័យ​នោះ ដែលមាន​លក្ខណៈ​ជា​កុល​ស​ម្ព័​ទ្ធ​នៅឡើយ​។ ហើយ​សហគមន៍​មន​-​ខ្មែរ​ដើម​ទាំងនោះ​ក្នុងភូមិ​ភាគ​នេះ​។ សង្គម ដូចជា​ពួក​ខា និង​ល្មេ​ត​ជាដើម រួមទាំង​ប្រទេស​កម្ពុជា វៀតណាម​កណ្តាល និង​ត្បូង ប្រទេស​ថៃ ភូមា និង​ម៉ាឡេស៊ី សុទ្ធសឹងតែ​បាន​បន្សល់ទុក​នូវ​តឹកតាង​ដ៏​សំខាន់​ពាក់ព័ន្ធ​ទៅ នឹង​វិស័យ​ស្ថាបត្យកម្ម​ថ្ម និង​ឈើ​ដែល​មិនមែនជា​របស់​ឥណ្ឌា ឬ​ចិន​ឡើយ​។ រីឯ​ពាង​ថ្ម​សម្រាប់​បញ្ចុះ​សាកសព​វិញ ពួក​ទាំងនោះ​ពី​ដើម​ក៏​សុទ្ធសឹង​តែមាន​គម្រប​ដែរ តែ​ឥឡូវនេះ​ត្រូវបាន​បាក់បែក បាត់បង់​អស់​ទៅហើយ ។ នៅ​ស្ថានីយ៍​សាន​កុង​ផាន (​ហួ​ផាន់​) គេ​ឃើញ​ចំនួន​ថ្ម​បញ្ឈរ​ទៅ ដល់​១១៧ ដែល​ស្ថិតក្នុង​បរិវេណ​ត្រឹមតែ​៦៧​ម៉ែត្រ​ប៉ុណ្ណោះ ។ រីឯ​នៅ​ស្ថានីយ៍​កែវ​ហិន​តាន វិញ ដែលមាន​ប្រវែង​ប្រមាណ​ជា​៦០​ម៉ែត្រ មាន​បង្គោល​ថ្មី​បញ្ឈរ​ចំនួន​១២១ ។ តាមពិតទៅ​នៅតាម​ស្ថានីយ៍​ដទៃៗ​ឯទៀត​មួយចំនួនទៀត​ដែល​គួរ​ឲ្យ​ចាប់អារម្មណ៍​ ផងដែរ ។ ឧទាហរណ៍ នៅ​ស្ថានីយ៍​ឡា​ត​សេន ក្បែរ​អាកាស​ដ្ឋា​ន​មួយចំនួន ពាង​ថ្ម​ទាំងអស់​គឺ​៤៨០ ហើយ​ជា​១៥៥ នៅបាន​ស៊ួ ។ សូម​រំលឹកថា ការសិក្សា​សម្ភារៈប្រើប្រាស់​ដែល​បុព្វបុរស​បាន​បន្សល់ទុក​ក្នុង​ពាង​ថ្ម និង​រណ្តៅ​បញ្ចុះ​សាកសព​ទាំងនោះ យើង​អាច​និយាយ​ដោយ​សង្ខេប​ថា មាន​លក្ខណៈ​មិន​ខុសប្លែក និង​អ្វីៗ​ដែល​ជួបប្រទះ​ក្នុង​បណ្តា​ស្ថានីយ៍​បុរេប្រវត្តិសាស្ត្រ​ដទៃៗ ឯទៀត​ដែរ។ រណ្តៅ​សព​ខ្លះ​បាន​បន្សល់​បំណែក​កលា​ល​ជន៍ អង្កាំ​ថ្ម និង​កែវ ពូថៅ​ធ្វើ​អំពី​ថ្ម រីឯ​ខ្លះទៀត គេ​ឃើញ​វត្តមាន​របស់​កងដៃ ធ្វើ​អំពី​សំរិទ្ធ និង​ផ្លែ​ខ្នារ ធ្វើ​អំពី​ដី​ដុត​សម្រាប់​រវៃអំបោះ ។ រីឯ​អាយុកាល​របស់​វត្ថុ​បុរាណ​ទាំងនោះ​ក៏​មិន​ខុសប្លែក​ពី​ស្ថានីយ៍​ផ្សេងៗ​ ឯទៀត​ដែរ ដោយ​បរិបទ​ភូមិសាស្ត្រ និង​វប្បធម៌​រួម របស់​សហគមន៍​មន​-​ខ្មែរ ដែល​បាន​រស់នៅក្នុង​ឧបទ្វីប​ឥណ្ឌូចិន យើង​នេះ​មុន​ការបង្កើត​រដ្ឋ​លាវ​/​ឡាវ​។ គប្បី​រំ​លឹ​ង​នៅទីនេះ​ផងដែរ ទឹកដី​លាវ​សព្វថ្ងៃ នា​ដើម​សម័យ​ប្រវត្តិសាស្ត្រ គឺជា​ភាគ​មួយ​នៃ​នគរ​ភ្នំ ឬ​ហ្វូ​-​ណន ព្រោះថា ជា​រដ្ឋ​ចំណុះ​មួយ​ដែល​បាន​ឲ្យ​កំណើត​ឲ្យ​ព្រះរាជវង្សានុវង្ស​ខ្មែរ​នា​ សម័យអង្គរ នេះ​បើ​យោងតាម​ខ្លឹមសារ​នៃ​សិលាចារឹក​ប្រាសាទបក្សីចាំក្រុង​។

ផ្នូរ​សព នៅ​ណ​ក​ម៉ាំង​ឌី ប្រទេស​បារាំង សម័យ​បុរេប្រវត្តិសាស្ត្រ​, ក្តារ​មឈូស​ថ្ម នៅ​ស៊ុន ឡុ​ក នៅ​កម្ពុជា​ក្រោម​

អ្នកស្រាវជ្រាវ​ខ្មែរ ដែល​ភាគច្រើន​ខ្វះ​ចក្ខុវិស័យ​សំយោគ ដូច្នេះ​ការសិក្សា​អំពី​ជំនឿ ទំនៀម​ទំលាប់ សិល្បៈ​ស្ថាបត្យកម្ម​នា​សម័យ​បុរេប្រវត្តិសាស្ត្រ អាច​នឹង​ផ្តល់​ជា​ព័ត៌មាន​ដ៏​ប្រសើរ​មួយ ដែល​ខកខាន​ពុំបាន សម្រាប់​ពង្រីក​ការចេះដឹង​ទូទៅ​ស្តីពី​វប្បធម៌​ខ្មែរ​មុន​ឥណ្ឌូ​រូប​និ​យក​ ម្ម​។ ទន្ទឹមនឹង​នេះដែរ ការស្រាវជ្រាវ​ក៏​អាច​កែតម្រូវ​នូវ​រាល់​ទស្សនៈ​មិន​ត្រឹមត្រូវ​មួយចំនួន​ ផងដែរ​នៅក្នុង​អតីត​នៃ​ទឹកដី​ដែល​ស្ថិតក្នុង​តំបន់​អាស៊ីអាគ្នេយ៍​។ គេ​ក៏​បានឃើញ​នូវ​ក្តារ​មឈូស (cerceuil) ថ្ម​នៅ​ស៊ុន​ឡុ​ក​កម្ពុជា​ក្រោម ព្រមទាំង​ក្តារ​មឈូស​ឈើ​ដែលជា​សម្មិត​ផល​របស់​សហគមន៍​មន​-​ខ្មែរ នៅ​ខេត្ត​កញ្ជ​នៈ​បុរី​ប្រទេស​ថៃ​បច្ចុប្បន្ន​ផងដែរ​។ ស្ថាបត្យកម្ម​ឈើ ដូចជា​ក្តារ​មឈូស​ឈើ​សម្រាប់​បញ្ចុះ​សាកសព​មនុស្ស ដែល​កុលសម្ព័ន្ធ​បន្ត​ប្រពៃណី​រហូតដល់​បច្ចុប្បន្ន​ភាព ពិតជា​ឆ្លុះ​បញ្ជាក់​ឲ្យ​យើង​ឃើញ​នូវ​ភាព​ប៉ិនប្រសព​ក្នុងការ​កែច្នៃ​ប្រឌិត និង​ការ​គោរពបូជា​ដូនតា ដែល​បាន​ចែក​ស្ថាន​ទៅ​ប្រកបដោយ​សីលធម៌​ខ្ពស់​។ នៅត្រង់ចំណុច​នេះ សូម​រំលឹកថា ដូច​ទើប​ពោល កុល​ស​ម្ព័​ទ្ធ​មន​-​ខ្មែរ​មួយក្រុម​គឺ ពួក​ស្អូច​រស់នៅ​ខេត្ត​កំពុងសោម នៅតែ​បញ្ចុះសព​ក្នុង​ក្តាម​ឈូសឈើ​រហូតដល់​ស​.​វ​ទី ១៥-១៦​នៃ​គ​.​ស ទើប​បញ្ឈប់​ដោយ​ទំនើបកម្ម​។

ផ្ទះ​សម័យ​បុរេប្រវត្តិសាស្ត្រ នៅ​តំបន់​ខ្ពង់រាប នគររាជ ១៥០០​ឆ្នាំ​-១០០០​ឆ្នាំ មុន​គ​.​ស (​នាយកដ្ឋាន​វិចិត្រសិល្បៈ​ថៃ​), គំរូ​ផ្ទះ​ខ្មែរ សម័យ​បុរេប្រវត្តិសាស្ត្រ ឯកសារ​វៀតណាម និង ផ្ទះ​ខ្មែរ​ជនជាតិ​ខ្មែរលើ​ប្រូ​វ (​រូបថត​របស់​ប្រូ​វ 1997 : Cf. Matras Guin et Taillard, Habitations et Habitats d’Asie du Sud-Est)
ភូមិ​មូល​របស់​ជនជាតិ​ប្រូ​វ ភូមិភាគ​ឥសាន​របស់​ប្រទេស​កម្ពុជា (​រូបថត​របស់​ប្រូ​វ 1997 : Cf. Matras Guin et Taillard, Habitations et Habitats d’Asie du Sud-Est)
តឹកតាង​វប្បធម៌​បុរាណ​ទាំងនោះ ទាក់ទង​ទៅនឹង​ការ​បូជាសព ហើយ​លើសពីនេះ​ទៀត ជំនឿ​លើ​បុព្វការី​ជន និង​ការ​ចាប់ជាតិ​ឡើងវិញ ក្រោយពី​ទទួលមរណភាព ។ ទន្ទឹមនឹងនេះ អាច​បង្ហាញថា មនុស្ស​ខ្មែរ​នា​សម័យ​បុរេប្រវត្តិសាស្ត្រ​ក៏មាន​បច្ចេកទេស​សាងសង់​ ផ្ទះសម្បែង ព្រមទាំង​ស្គាល់​វិស័យ​ស្ថាបត្យកម្ម​រួចមកហើយ ដោយ​យក​ថ្ម​ធំៗ ដែលជា​វត្ថុធាតុដើម​មក​ច្នៃ​ធ្វើជា​ពាង​មក​បញ្ចុះ​សាកសព​រួម ដែល​ខ្លះ​មាន​ជម្រៅ​រហូតដល់​២​ម៉ែត្រ​៥០ ដល់​១​ម៉ែត្រ ២០ ។ សម្រាប់​រណ្តៅ​សម្រាប់​គ្រប​ពីរ​ណ្តៅ ខ្លះ​មាន​ប្រវែង​ដល់​២​ម៉ែត្រ​៣០ ដូច​ករណី​មាត់​គម្រប​រណ្តៅ​មួយ​នៅ​ហួ​ផាន បច្ចុប្បន្ន​ប្រទេស​ឡាវ តែ​ទូទៅ​គម្រប​មាន​ទំហំ​ត្រឹមតែ​ជាង​១​ម៉ែត្រ​១៥​តែប៉ុណ្ណោះ ។​ ទោះបី​ យ៉ាងនេះ​ក្តី ដូច​ពោល​ខាងលើ សម្មិត​ផល​សង្គម​សំខាន់​ជាងគេ គឺ​ការស្ថាបនា​នូវ​ភូមិ​មូល ឬ​បន្ទាយ​គូរ​ក្នុង​ភូមិភាគ​នេះ ដែល​បាន​គ្របដណ្តប់​ទូទាំង​ភូមិភាគ​អាស៊ីអាគ្នេយ៍​យើង​នេះ​។ បើ​យើង​និយាយ​អំពី​ការ​បូជាសព យើង​ឃើញ​មានការ​កប់​សព​ក្នុង​ដី​ផ្ទាល់ ឬក៏​ការយក​សាកសព​ទៅ​ដាក់​ក្នុង​ពាង​ធ្វើ​អំពី​ដី​ដុត ឬ​ថ្ម រួច​គេ​យកទៅ​កប់​ក្នុង​ដី កម្រ​ណាស់​ដែល​គេ​យក​សព​ទៅ​ដុត​នឹង​ភ្លើង ហើយ​យក​កំទេច​ឆ្អឹង​កប់​ក្នុង​ក្រឡ ឬ​ពាង​ធ្វើ​អំពី​ដី​ដុត ។ សរុបមក ខ្មែរ​មុន​ឥណ្ឌា​ចូល​ស្រុក បាន​ស្គាល់​នូវ​វិស័យ​ស្ថាបត្យកម្ម​ឈើ​រួចមកហើយ​។ ដូច្នេះ​យើង​អាច​សន្និដ្ឋានបានថា យោងតាម​ឯកសារ និង​ការស្រាវជ្រាវ យើង​អាច​យល់ដឹង​អំពី​ស្ថាបត្យកម្ម ដែល​ពាក់ព័ន្ធ​ទៅនឹង​ជំនឿ​លើ​ភាព​អមតៈ និង​ជំនឿ លើ​ការ​ចាប់ជាតិ​ឡើងវិញ​ក្រោយពី​ស្លាប់ ។ ទាំងនេះ គឺជា​មែកធាង​មួយ​នៃ​វប្បធម៌​ខ្មែរ​យ៉ាង​ប្រាកដ ទោះជា​យ៉ាងណាក៏ដោយ យើង​មិនអាច​រាប់បញ្ចូល​ក្នុង​វិស័យ​ស្ថាបត្យកម្ម​ដែរ​។​ សូម​ជម្រាប​បញ្ជាក់ថា ក្នុង​បរិវេណ​នៃ​ភូមិ​មូល ឬ​បន្ទាយ​គូ​នីមួយៗ ដែល​ធ្វើ​អំពី​ដី​លើក​មាន​រាង​មូល ឬ​ពងក្រពើ ដោយមាន​គូរ​ទឹក​ជុំវិញ នោះ គេ​ឃើញ​ស្លាកស្នាម​នៃ​ផ្ទះសម្បែង​ដែល​បាន​ផ្គុំ​គ្នា​ឲ្យ​ក្លាយទៅជា​ភូមិ រោង​សិប្បកម្ម​ព្រមទាំង​ស្រែចំការ​។ ទំហំ​នៃ​ភូមិ​ទាំងនោះ មិន​ស្មើគ្នា​ទេ រួច​មាន​ទំហំ (​វិជ្ឈមាត្រ​) ជិត​ដល់ ១​គីឡូម៉ែត្រ ដូច​ករណី​ភូមិ​មូល​នៅ​ម្តុំ​ជើងឯក រាជធានី​ភ្នំពេញ​បច្ចុប្បន្ន ហើយ​ខ្លះទៀត​មាន​ទំហំ​ត្រឹមតែ ១០០​ម៉ែត្រ​ប៉ុណ្ណោះ​។ ជាមួយ​ភូមិ​មូល ដែលជា​ទីប្រជុំជន​នា​សម័យ​បុរេប្រវត្តិសាស្ត្រ​នោះ យើង​ក៏បាន​ឃើញ​មាននូវ​គូរ​ទឹក​ហ៊ុំព័ទ្ធ​នៅ​ជុំវិញ​នៃ​សំណង់​ស្ថាបត្យកម្ម​ ទាំងនោះ​ដែរ ដូច​ករណី​គូរ​ទឹក​ខាងក្នុង និង​គូរ​ទឹក​ខាងក្រៅ​ហ៊ុំព័ទ្ធ​ទីក្រុង​សុ​រិ​ន្ទ្រ ដែលមាន​ប្រវែង​ជាច្រើន​គីឡូម៉ែត្រ​។​

ប្លង់​ភូមិ​ល្វា នៅ​ខេត្តសៀមរាប និង ទីក្រុង​មឿង​ព្រៃ សម័យ​បុរេប្រវត្តិសាស្ត្រ​នៅ​ខេត្ត​ច័ន្ទ​បុរី​

សូម​កត់សម្គាល់​ផងដែរ​ថា រាល់​ស្ថាបត្យកម្ម​ខ្មែរ​នា​សម័យ​បុរេប្រវត្តិសាស្ត្រ ក៏មាន​ការវិវត្តន៍​ផ្សេងៗ​ទៅតាម​តំបន់​នីមួយៗ​ផងដែរ​។ ដូច្នេះហើយ​បានជា​នៅ​តំបន់​ខ្ពង់រាប​ខ្លះ គេ​ឃើញ​មានការ​ប្រើ​ក្តារ​មឈូស​ឈើ សម្រាប់​បញ្ចុះសព​ដូនតា ដូចជា​កញ្ជ​នៈ​បុរី​ជាដើម​។ សូមជម្រាបថា ក្រៅពី​ក្តារ​មឈូស​ថ្ម ឬ​ឈើ ដែល​បុព្វបុរស​មន​-​ខ្មែរ បាន​បន្សល់​ជា​ស្នាដៃ​ដ៏​សំខាន់ ប្រពៃណី​ប្រើ​ក្តា​រម​ឈូសឈើ​ខាងលើនេះ ក៏ត្រូវ​បាន​បន្ត​រហូត​ដល់​សព្វថ្ងៃ​ដែរ ជាពិសេស​នៅតាម​តំបន់​ព្រៃភ្នំ​ក្នុង​ឧបទ្វីប​ឥណ្ឌូចិន​។​ មានន័យថា ការដែល​សហគមន៍​មន​-​ខ្មែរ​នៅ​ប្រទេស​កម្ពុជា និង លាវ ក៏​ដូច​នៅ​ប្រទេស​វៀតណាម​កណ្តាល និង​ត្បូង​បច្ចុប្បន្ន នៅតែ​ប្រើ​ក្តារ​មឈូស​ឈើ ដើម្បី​បញ្ចុះសព​ដូច​នៅ​សម័យ​សម័យមុន​ឥណ្ឌូ​រូបនីយកម្ម មិន​គ្រាន់តែ​ធ្វើ​ឲ្យ​ឃើញ​នូវ​ចំណាស់​នៃ​ខឿនវប្បធម៌​ប៉ុណ្ណោះ​ទេ ថែមទាំង​ធ្វើ​ឲ្យ​ឃើញ​និរន្ត​ភាព​នៃ​វិស័យ​ស្ថាបត្យកម្ម​ផងដែរ​។​

គូរ​ទឹក​ខាងក្នុង និង ខាងក្រៅ នៃ​ទីក្រុង​សុ​រិ​ន្ទ្រ សម័យ​បុរេប្រវត្តិសាស្ត្រ (​ម​.​ត ២០០៩)​

យើង​យល់ថា មានការ​ខ្វះខាត​ច្រើន ក្នុងការ​ស្រាវជ្រាវ​ដំបូង​នេះ ប៉ុន្តែ​គប្បី​យើង​ត្រូវ​បញ្ចូល​ក្នុង​អត្ថបទ​នេះ​នូវ​ស្លាកស្នាម ពាក់ព័ន្ធ​ទៅ​និង​ផ្ទះសម្បែង​នា​សម័យ​នោះដែរ​។ ព្រោះថា លំនៅស្ថាន សម្រាប់​មនុស្ស ក៏​ដូច​លំនៅស្ថាន​ជាទី​សក្ការៈ​របស់​ពពួក​អា​រុក្ខ​អារក្ស ដូចជា​ខ្ទម​អ្នកតា​ជាដើម គឺ​ត្រូវបាន​បង្កើតឡើង​ដោយ​បុព្វការី​ជន​ខ្មែរ​សុធសា​ទ ពោលគឺ​មិនមែនជា​កម្ចី​បរទេស​នោះទេ​៕


ចេញផ្សាយ ៖ ១១/០៦/២០១២
អត្ថបទដកស្រង់ចេញពី ៖ គេហទំព័រ CEN

សូមចូលរួម​បញ្ចេញ​មតិចំពោះ ៖ វិស័យ​ស្ថាបត្យកម្ម​ខ្មែរ​នា​សម័យ​បុរេប្រវត្តិសាស្ត្រ​
វិធាន ​នៃ​ការ​បញ្ចេញ​ មតិ